visuel identitet marsk marketing

Visuel identitet

– troværdighed og genkendelighed gennem grafisk design

Fordelen ved visuel identitet:

  • Branding af din virksomheds profil
  • Viser hvem du er, når du kommunikerer med din målgruppe
  • Fremstå troværdig med et professionelt udtryk

Hvad er en visuel identitet?

En visuel identitet udgør et grundlæggende fundament for, at du kan skabe gode relationer med dine kunder. Det skyldes, at din visuelle identitet skal kunne give dine kunder et tydeligt indtryk af din virksomheds personlighed og værdier.

Det kan bedst opnås, ved at have en unik identitet, når det kommer til valg af farver og skrifttyper. Men det er også vigtigt, at dit logo tydeligt kan afspejle, hvilken type virksomhed du er. Det kan eksempelvis gøres ved at arbejde med symboler eller ikoner, der indikerer din branche eller hvilke ydelser din virksomhed arbejder med. Du bør derfor stille dig selv følgende spørgsmål, når du skal have designet eller redesignet din visuelle identitet:

  • Hvem er vi?
  • Hvad vil vi gerne opnå?
  • Hvilke værdier brænder vi for?
  • Hvordan er vi anderledes i forhold til vores konkurrenter?

Hvis din målgruppe tydeligt kan genkende og forstå betydningen af din identitet, vil du ofte fremstå mere troværdig og derved opnå en højere grad af kundeloyalitet. Dette er vigtigt, da troværdighed har stor betydning for din målgruppe, når de skal vælge mellem din virksomhed og andre konkurrenter.

Design af logo

Dit logo udgør en essentiel del af din virksomheds identitet. Det er nemlig først og fremmest logoet, som eksisterende og potentielle kunder genkender, når de overvejer at handle med din virksomhed. Derfor er det vigtigt, at logoet designes, så det er unikt, men også fremstår professionelt.

I den proces skal der gøres nøje overvejelser i forhold til valg af symboler, farver og skrifttyper, da selv de mindste detaljer, kan have betydning for opfattelsen af din virksomhed. Ved design af logoer, er det desuden også vigtigt, at man forholder sig til, hvordan logoet fremstår i både lille og stor størrelse. Det er vigtigt, idet logoet skal kunne benyttes til alle formål, uanset om det gælder visitkort eller store bannerreklamer.

Designmanual

Når din visuelle identitet er blevet fastlagt, samles alle retningslinjer i en designmanual. Designmanualen samler hele din visuelle identitet, og beskriver hvordan din virksomheds kommunikationsmateriale fremadrettet skal designes. Den indeholder derfor regler for brug af logo, skrifttyper og farver, hvilket til sammen skaber den røde tråd i din markedsføring.

Mangler du en visuel identitet, eller trænger den nuværende til en grafisk opdatering?

Kontakt os nu, og hør hvordan vi kan hjælpe dig med at repræsentere din virksomhed.

Læs også om